ثروت هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی متولد سال 1310 است. تحصیلات حوزوی دارد و سال‌ها با حکومت شاه مبارزه کرده است. درباره اغلب نقاط زندگی او سخن فراوان گفته شده. ولی دو سوال برای بسیاری همچنان پابرجاست. این مختصر پاسخی است به این دو سوال

منشا ثروت هاشمی از کجاست و او چقدر ثروت دارد؟

قبل از انقلاب بر خلاف سایر روحانیون صد حکومت، وضع مالی خوبی داشت که بخشی از آن از بابت ملک و املاک و زراعت پسته پدری بود. بعدها آنقدر درگیر بساز و بفروشی شده بود که در ساواک به «بنا» معروف شد. پیش از انقلاب، کم و بیش هفت سالی را در زندان گذراند که بخش عمده‌ای از آن در انفرادی بود. بر خلاف دوستش علی خامنه‌ای که تنها سه ماه بازداشت را تجربه کرده است. این دوران، دوره وضع بد اقتصادی او بود. اگرچه تا اواسط دهه پنجاه میلادی موفق شده بود در کنار مبارزه با حکومت، از راه بساز و بفروشی و پسته‌داری خانه‌ای در قلهک و خانه و زمین‌هایی در قم و خودرو پژوی 404 مدل روزی برای خویش دست و پا کند و حتی به دوستان خود از جمله سیدعلی خامنه‌ای مکررا مبالغی قرض بدهد، ولی در همین ایام و با کرم ابولفضل تولیت و سهمی که از آیت‌الله خمینی از این بابت گرفت، در جرگه ثروتمندان قرار داشت. پس از پیروزی انقلاب نیز علی‌رغم شایعات زیاد هرگز کسی نتوانست نمونه‌ای از سوء استفاده مالی او را مستندا افشا کند.

هاشمی تا چه میزان سنتی است و چقدر می‌شود او را یک روحانی مدرن دانست؟

او پیش از انقلاب در سفری طولانی کشورهای دموکراتیک زیادی همچون ژاپن و آمریکا را دید و با ساختار حکومت آن‌ها آشنا شد. در این سفر او همچنین از برخی کشورهای خاورمیانه نیز بازدید کرد. با آن‌که دین و روحانیت مقوله‌ای سنتی و خاطره نویسی مقوله‌ای مدرن است، او موفق شد این دو را با یکدیگر آشتی داده و خاطرات روزانه خود را مدون کند. خاطراتی که همچنان پس از سی سال، به ناچار با سانسور شدید توسط خودش منتشر می‌شود. چرا که انتشار بخشی از آن «برخلاف مصالح ملی» بوده و می‌تواند «ارکان قدرت» را به لرزه درآورد.
از میان شخصیت‌های تاریخی هاشمی بیش از همه به امیرکبیر عنایت دارد. او سال‌ها پیش از انقلاب، کتاب «امیرکبیر، قهرمان مبارزه» خود را با بودجه شخصی منتشر کرد. او مانند سایر روحانیون شیعه به زبان عربی مسلط است. ولی برخلاف اغلب آنان که به ترجمه رغبتی نداشته و یا فقط به ترجمه متون دینی و مذهبی دست می‌زنند، ترجمه کتابی از اکرم زعیتر را برعهده گرفت که به یک مسئله سیاسی بزرگ آن روز، یعنی «مسئله فلسطین» می‌پرداخت. او همچنین طی بیش از پنجاه سال، دست به کار تهیه مجموعه‌ای به‌نام «تفسیر راهنما» زد که بیش از آن‌که تفسیری بر قرآن باشد، نوعی دانشنامه کلمات و آیات موجود در قرآن است. تدوین چنین مجموعه‌ای به چنین شکلی به کلی بی‌سابقه بوده است. او مایل است بازنشسته شود، جهانگردی کند و از استخر، شنا، مطالعه و نوشتن کتاب لذت ببرد. کمتر روحانی سنتی‌ای چنین علاقه‌مندی‌ای دارد.


۱۱ نظر:

  1. ختمته شما عرض کنم که تقریبا هیچیک از روحانیون ایرانی‌ به زا بانه عربی‌ تسلط ندارند، اگر منظور شما خاندان غرآعن است که حرفی‌ ندارم، اما تقریبا هیچ یک از آنها قادر نیستند حتا یک جمله کوتاهه عربی‌ بیان کنند ، نمونه‌ها با سرانه عرب از جمله یاسر اررفت زیاد هستند، وقتی‌ یاسر عرفات به ایران عمد یک مترجم ایرانی‌ همراهش بود که همه‌‌جا ترجمه میکرد، خود من در سفری که در ساله ۱۳۶۸ به مکه داشتم شاهد بودم که روحانیون تمام هیتها بیشتر از دو سه کلمه عربی‌ بلد نبودند ولی‌ تا دلتان می‌خواست دعا به زبان عربی‌ از حفظ می‌خواندند، چرا راه دور برویم، آقای‌ رفسنجانی‌ در تمام سفرها به کشورهای عربی‌ با مترجم میرفت و حتا یک نمونه سراغ ندارید که ایشان مستقیم با آنها صحبت کند، ختبهی آقای‌ خامنه‌ای هم که در زمانی‌ به زبان عربی‌ هم تکرار میشد پر بود از غلطهای لفظی که از رو خنده میشد و مشخص بود که قادر نبود از حفظ بخواند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیز دل برادر آخه توی روابط دیپلماتیک که نمیشه رئیس جمهور مملکت با زبان بیگانه صحبت کنه عزیزم این علت اینه که مثلا کسی که زبان دیگه رو بلده به خاطر حفظ پرستیژ مثلا مترجم می بره

      حذف
  2. همینجوری می نویسی کسی هم نیست چیزی بگه... فعلا که همون خط اول... ایشون متولد 1313 هستن.

    پاسخحذف
  3. می فرمایید: پس از پیروزی انقلاب نیز علی‌رغم شایعات زیاد هرگز کسی نتوانست نمونه‌ای از سوء استفاده مالی او را مستندا افشا کند.
    مگر رشوه گرفتن پسر او از استاد اویل بدون جایگاه پدرش ممکن می شد!؟ این به دان معنی است که برخلاف نظر شما مدارک این یکی دزدی حداقل در همه دنیا قابل دسترس است. دادگاهی در نروژ(یکی از عادل ترین سیستم های قضایی دنیا) استات اویل را که یک شرکت دولتی است در مساله رشوه دهی به پسر هاشمی رفسنجانی محکوم کردند و این شرکت هم مقصر بودن خود را تایید کرد و جریمه نقدی سنگینی هم برای این منظور هم به دولت نروژ پرداخت و مدی عاکل وقت شرکت از شرکت اخراج شد.

    پاسخحذف
  4. ثروت رفسنجانی از فروش یک قطعه زمین بود که قبل از انقلاب خریده بود بعد از انقلاب ایران افتاد توش خوب فروش رفت.

    پاسخحذف
  5. مدی عاکل منظور مدیرعامل است که اشتاه تایپ شده است

    پاسخحذف
  6. Hamintory neveshty va be in agha dadi ???

    Rafsanjani hichi nadfasht va tanha yek meghdar zaminhayeh vaghfi ra dar Ghom
    ejareh kardeh bood .

    baghhayeh pesteh va baghiyeash ra bad az enghelab az yek jahayi resideh ast ?????????????????????????????????????????????

    shoma be che dalil az khodet dastan mesazi ????????????????

    پاسخحذف
  7. خیلی هاش درسته مثل بساز بفروشی

    پاسخحذف
  8. Akhoonde khoob akhoonde morde ast (Albate dar on ham shak konid)

    پاسخحذف
  9. متاسفانه مردم ايران هيچوقت واقعي به افراد نگاه نميكنن بلكه با احساسات و فقط بر اساس شنيده هاشون و نامربوط قضاوت ميكنن . فقط هاشمي در اين انقلاب ثروتمند شد؟ خيلي از چيزها را مردم فراموش ميكنن يا اينكه واقعا نميخوان كمكها و كارهائي رو كه اين فرد كرده را قبول كنن . وضعيت سال 67 و 76 رو مقايسه كنين . كمي واقع بيني

    پاسخحذف
  10. عظما هر کسی که باهاش دربیافته ور می اندازه . فعلا که ریده به کاسه کوزه رفسنجانی و محمود خان .

    پاسخحذف