آخرین پیشنهاد

در خرداد 1356 و دقیقا در زمانی که تصور می شد ساواک همه مخالفان را سرکوب کرده و موفق شده با دستگیری و اعدام مخالفان آرامش نسبی را بر فضای کشور به ارمغان بیاورد، سه نفر از میانه رو ترین ملی گرایان ایران نامه سرگشاده‌ای را خطاب به شاه منتشر کردند. كریم سنجابی، داریوش فروهر و شاپور بختیار یعنی نویسندگان آن نامه امروز همگی دار فانی را وداع گفته اند. حداقل دو نفر از این سه تن به دست وزارت اطلاعات حکومت جایگزین شاه کشته شدند. این  نامه آخرین تلاش و آخرین راه حل برای حفظ نظام پادشاهی مشروطه در ایران بود. در بخشی از این نامه آمده بود:
همه ما می دانیم که شاه به این نصیحت مشفقانه گوش نکرد. یک و نیم سال بعد شاه سرنگون شد. تاج و تختش را ازدست داد و تمامی لحظات در غربت را با ترس بازگردانده شدن به ایران و اعدام توسط انقلابیون گدراند. هیچ گشوری مایل به پدیرش او نبود و سرانجام در تنهایی درگذشت.

در تابستان 1388 و درست در سی امین سالروز درگذشت محمدرضا پهلوی، یکی از سرنگون کنندگانش یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران به یار 50 ساله خود توصیه هایی کرد که اگرچه اندکی مفصل‌تر از آن نامه سرگشاده 30 سال قبل بود، ولی دقیقا همان نکات را داشت. آخرین پیشنهاد هاشمی به رهبر ایران بازگرداندن اعتماد عمومی، بازگشت به قانون، آزادی زندانیان سیاسی و آزادی مطبوعات و اجتماعات بود
اکنون بیش از یک سال از خظبه های هاشمی رفسنجانی گذشته است. شرایط درست مانند دوره سرکوب شاه است. زندان‌ها مالامال از زندانی هستند و چوبه‌های دار، کمتر روزی بلا استفاده می‌مانند. به غیر ازاین نکات تشابه دیگری هم وجود دارد. 
شاه در روزهای چهارم آبان و نوزدهم آذر 57 گروهی از زندانیان سیاسی را آزاد کرد. اتفاقی که طی چند روز گذشته نیز به شکل مشابهی افتاد. سید محمد خاتمی چند روز پیش بخشی از خواسته های هاشمی را مجددا مورد تاکید قرار داد. همین کار را آیت الله شریعتمداری هم چند ماه قبل از سقوط حکومت شاه کرده بود.

فاصله زمانی آن نامه تا سقوط حکومت پهلوی 20 ماه بود. این بار چقدر طول خواهد کشید؟ چقدر زیباست ترانه مشهور گروه سوئدی یوروپ its a final countdown

۲ نظر: