چگونه دستگیر نشویم؟

اگر هر نوع فعالیتی که به نوعی قوانین کشور را نقض می‌کند انجام می‌دهید باید توجه داشته باشید که ممکن است روزی به خاطر آن دستگیر شوید. پس هر نوع فعالیتی انجام می‌دهید باید تلاش کنید آن را با احتیاط و به گونه‌ای انجام دهید که اولا دستگیر نشوید و ثانیا در صورتی که دستگیر شدید به راحتی بتوانید آن فعالیت را انکار کنید.

آنچه در ادامه خواهید خواند روش‌های عملی برای جلوگیری از دستگیر شدن و ایجاد امکان انکار فعالیت‌ها در صورت دستگیری است.

انتخاب نوع فعالیت

هرگز همزمان چندین فعالیت مختلف را انجام ندهید. شما نمی‌توانید که هم در اینترنت مقاله بنویسید. هم بر دیوار شعار نویسی کنید. هم در تجمعات شرکت کنید. هم فیلم و عکس آپلود کنید. هم با سران مخالفان جلسه بگذارید. هم به ملاقات موسوی و کروبی بروید.....

یک یا چند فعالیت را انتخاب کنید و در آن‌ها فعال شوید. در غیر این‌صورت خودتان و دیگر دوستانتان را به خطر خواهید انداخت.

دوستان قابل اعتماد چه کسانی هستند؟

از هرگونه اعتماد به دوستان جدید خودداری کنید. دوستان جدیدی که خیلی به شما یا به جنبش ابراز ارادت می کنند واقعا خطرناک هستند. حتی اگر به وسیله صمیمی‌ترین دوستان و اقوام شما به شما معرفی شده باشند. این افراد حتی ممکن است خود را خیلی مبارزتر و فعال‌تر از شما نشان دهند.

دقت کنید که فقط دوستانی قابل اعتماد هستند که سابقه آشنایی شما با آن‌ها به پیش از خرداد هشتاد و هشت باز می‌گردد. دوستانی که در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و از این امتحان سربلند بیرون آمده‌اند. حتی اگر این افراد در جناح مقابل شما قرار داشته و به اصطلاح «احمدی‌نژادی» باشند، باز هم شما را نخواهند فروخت.

دوستان قابل اعتماد تلاش نمی‌کنند که خود را به شما نزدیک کنند. دوستان قابل اعتماد مایل نیستند بیش از حد معمول با شما وقت بگذرانند.

دوستان اینترنتی به کلی غیرقابل اعتماد هستند. مگر آن‌که آن‌ها را از قدیم در خارج از محیط مجازی اینترنت ملاقات کرده باشید و با آن‌ها ارتباط نزدیک داشته باشید.

موبایل و SMS

دشمن شماره یک شما موبایل شما است. وزارت اطلاعات و سپاه می‌توانند فهرستی از آنتن‌هایی که موبایل شما از طریق آن‌ها به اپراتور متصل شده است را پرینت بگیرد. اگر موبایل شما همیشه همراه شما باشد، بازجو می‌تواند پی ببرد که شما از سال‌ها قبل در هر ساعتی از هر روزی در کدام شهر و کدام خیابان بوده‌اید. دقت این پرینت در حد محدوده آنتن‌های موبایل است. یعنی می‌توانید اطمینان داشته باشید که سابقه حضور شما در تمام نقاط شهر با دقتی حدود 300 متر در حافظه اپراتور شما وجود دارد. البته تا زمانی که به دلیل دیگری دستگیر نشده‌اید، دلیلی وجود ندارد که این اطلاعات بیرون کشیده شود. بنابراین اگر قبلا بی‌احتیاطی کرده‌اید، بهتر است زودتر خط خود را عوض کنید و شماره جدیدی برای خود بخرید.

در هنگام تجمعات هرگز گوشی خود را همراه خود نبرید. حتی به صورت خاموش یا بدون سیم‌کارت. بلکه گوشی و خط خود را به صورت روشن در منزل یا محل کارتان باقی بگذارید تا سندی باشد برای اینکه شما در محل تجمع نبوده‌اید. گوشی شما بدون سیم‌کارت هم قابلیت ردیابی دارد. برای فیلم‌برداری و عکس برداری از دوربین‌های دیجیتال استفاده کنید. حتی MP4 های ارزان قیمت(از حدود 50 هزار تومان) هم امروزه مجهز به دوربین هستند و قابل ردیابی هم نیستند.

تا زمانی که دستگیر نشده‌اید یا به دلیل دیگری شناسایی و تحت پیگرد قرار نگرفته‌اید، SMS و مکالمات شما شنود نمی‌شود. مگر آن‌که با خارج از کشور ارتباط برقرار کنید و یا در مکالمات و SMS های خود از کلمات خاصی که نرم‌افزار مخابرات به آن‌ها حساس است استفاده کنید. بهترین کار این است که تا جای ممکن از موبایل برای ارتباطات خود استفاده نکنید و یا از رمزهای ساده که قبلا با دوستان خود هماهنگ کرده‌اید استفاده کنید. مثلا 1 برای «نه»، 2 برای «بله»، 3 برای «آماده هستم» و ........

فرستادن جوک‌های خاص به وسیله SMS می‌تواند مصداق توهین به مسئولین نظام باشد. البته چنانچه به دلیل دیگری دستگیر نشوید، SMS های شما کنترل نخواهد شد. بنابراین اگر قبلا چنین بی‌احتیاطی‌ای کرده‌اید، بهتر است خط خود را عوض کنید. چون پس از دستگیری به دلیل دیگر، SMS های شما را هم کنترل خواهند کرد. ممکن است شما از اتهام اصلی خود تبرئه شوید، ولی برای تشبیه احمدی‌نژاد به میمون در یک SMS قدیمی محکوم به زندان شوید.

تا جایی که مقدور است، از موبایل خود فقط برای ارتباطات شخصی بهره بگیرید. موبایل وسیله قابل اطمینانی نیست. برای موبایل خود رمز عبور بگذارید. نرم‌افزارهایی وجود دارند که در صورت وارد کردن رمز غلط، رم موبایل شما را فورمت می‌کنند. از این نرم‌افزارها بر روی گوشی خود داشته باشید. تصاویر و فیلم‌های سیاسی را با تصاویر و فیلم‌های شخصی قاطی نکنید. یک SD-RAM جداگانه برای جابجایی و بلوتوث کردن تصاویر و فیلم‌های سیاسی داشته باشید. به طور معمول این SD-RAM باید در جیب شلوارتان باشد و SD-RAM تصاویر شخصی در گوشی باشد. به غیر از وقت‌هایی که در مترو یا جاهای دیگر به مبادله تصاویر می‌پردازید از SD-RAM سیاسی خود استفاده نکنید. در صورت دستگیری با توجه به حجم کم آن می‌توانید آن را نابود کنید و یا حتی ارتباط آن را با خودتان انکار کنید.

شرکت در تجمعات

از تلفن و موبایل برای هماهنگی با دوستان خویش قبل از تجمعات استفاده نکنید. در روزهای نزدیک به تجمعات ممکن است تلفن‌های ثابت هم به طور تصادفی کنترل شوند و یا به کلمات و عبارات خاصی حساس شده و در صورت شنیدن آن کلمه یا عبارت توسط نرم‌افزار، صبط شده و یا به وسیله ماموران شنود شوند.

بهترین راه، هماهنگی حضوری است. با این‌حال اگر مجبور به استفاده از تلفن برای هماهنگی هستید حتما از رمزهای ساده مانند «قرار کوه» یا «جلسه اداری» به جای کلمات و عبارات واقعی استفاده کنید. این عبارات نرم‌افزارها را حساس نمی کند و حتی در صورت ضبط شدن، ارتباط آن با تجمعات آن روز قابل انکار بوده و قابلیت استناد زیادی ندارند.

اگر شما ماسک به صورت داشته باشید، تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته ترافیکی و دوربین بسیجیان و حتی دوربین سایر تظاهرکنندگان نیز منجر به شناسایی شما نخواهد شد. بنابراین ماسک را فراموش نکنید.

برای شرکت در تجمعات، اتومبیل خود را در فاصله‌ای مناسب پارک کنید و پیاده به محل تجمع بروید.

شرکت در جلسات

اگر با دوستان خود و یا افراد مهم جلسات سیاسی دارید، موبایل خود را در منزل، محل کار و یا اتومبیل خود جا بگذارید. اگر مجبور هستید موبایل خود را به جلسه ببرید، در فاصله‌ای دور از محل برقراری جلسه آن را خاموش کنید، سیم کارت و باطری آن را نیز از خود گوشی جدا نمائید.

وقتی در جلسه شرکت کردید، مطمئن شوید که دیگران نیز همین کار را کرده‌اند. در انتخاب محل جلسه دقت کنید. اگر افرادی در جلسه هستند که از هویت یا نقش آنان در آن جلسه آگاهی ندارید، همان ابتدا از افراد مورداعتماد خود درباره آنان سوال کنید. اگر قانع نشدید، جلسه را با تظاهر به حامی نظام بودن ترک کنید. شرکت در هیچ جلسه‌ای ارزش دستگیر شدن شما را ندارد.

کامپیوتر شخصی

کامپیوتر شخصی خود را در فواصل کوتاه فرمت کنید. اگر برای دستگیری شما به محل کار یا منزل شما بیایند، اولین چیزی که با خود خواهند برد، کامپیوتر شخصی شما است. مقاله‌هایی که می‌نویسید را بر روی هارد کامپیوتر ذخیره نکنید. می توانید یک ایمیل دروغین بسازید و مقاله‌ها و نوشته‌های خود را به آن ایمیل ارسال کنید و آن‌ها را در آن‌جا نگهداری کنید.

از یک هارد اکسترنال استفاده کنید و آن را در فاصله‌ای دور از کامپیوتر مثلا در اتاقی دیگر یا در انباری منزل مخفی کنید. با کمی ابتکار می‌توانید از بلوتوث برای ارسال و گرفتن اطلاعات از آن استفاده کنید. اطلاعات خطرناک هاردهای خود را بر روی DVD ذخیره کنید و آن‌ها را در محل امنی بگذارید.

شخصیت‌های مجازی اینترنتی

اگر در اینترنت فعال هستید، هرگز با نام واقعی خود فعالیت نکنید. اگر دستگیر شوید، بازجو باور نخواهد کرد که شما ایمیل یا صفحه فیس بوک ندارید. بنابراین یک ایمیل و صفحه فیس بوک با نام واقعی خودتان و بدون هرگونه فعالیت سیاسی و فقط برای امور شخصی بسازید.

بهترین کار، ساختن یک یا چند شخصیت مجازی است. شخصیتی که ایمیلی به نام خودش دارد. سن و شغل و هویت جعلی مشخصی دارد. صفحه فیس بوک و توئیتر و فرند فید و غیره دارد. حتی عکس! دارد. پیدا کردن عکس یک فرد خارجی که ظاهرش شبیه ایرانی‌ها باشد در اینترنت کار سختی نیست. این شخصیت مجازی را در ذهن بپرورانید. سپس از او برای فعالیت‌های خود استفاده کنید.

با این شخصیت جدید هر کاری خواستید بکنید. ولی پس از مدتی محدود آن را به کلی رها کنید و آن را رها کنید. هیچ شخصیت مجازی را بیش از 6 ماه همراه خود نداشته باشید. سعی کنید بین نام واقعی شما با این شخصیت مجازی هیچ ارتباطی نباشد. حتی معتمدترین دوستان شما هم نباید بدانند که نام شخصیت مجازی شما چیست. با شخصیت مجازی خود، دوستان واقعی و شخصیت واقعی خود را «دنبال»، «توئیت»، «سابسکریپت» یا «اد» نکنید.

استفاده از VPN

از فروشندگان مجازی و اینترنتی و ناشناس VPN نخرید. فقط با فروشندگانی معامله کنید که به هویت آنان اعتماد دارید.

۲ نظر:

  1. سلام
    دوست گرامی ، خودتان یا همسرتان اگر دعوتنامه عضویت در بالاترین را در اختیار دارید ، برای من ارسال نمایید
    با سپاس
    مهرداد
    imehrdad19@yahoo.com

    پاسخحذف
  2. مهرداد عزیز
    لطفا آدرس وبلاگ خودتان را اینجا بگذارید.

    پاسخحذف